Dag Otto Lauritzen1

De enkle tingene som gjør livet bedre.

Dag Otto Lauritzen besøkte Gjøvik og talte for et fullt Eureka om motivasjon og viljestyrke. Det er enkelte grep som gir større effekt enn andre.

Du skal utfordre deg selv, du skal leve i nuet og du skal holde deg iform.
Slik kan vi oppsummere foredraget til Dag Otto Lauritzen 25 februar. Hvordan gjør vi dette? Hva kan vi ta med oss?

Spill på lag
Jobb med å være god med de rundt deg, alt du driver med hver eneste dag er lagspill, enten det er hjemme, på skolen, på trening, på jobb. Alt handler om å gjøre hverandre så gode man kan bli. Om det er noe eller noen du mener ikke fungerer så nytter det ikke å tro at du kan fortelle dem at de må forandre seg. Den eneste måten å gjøre det på, er at du forandrer deg ovenfor dem, så vil de på sikt, forandre seg tilbake.

Ta vare på øyeblikket
Det er banalt at all teknologien som idag er ment å knytte oss sammen, kan føre til at vi sklir lengre fra hverandre. Dag Otto oppfordrer til å være tilstede i øyeblikkene, før de passerer, glir for forbi og blir borte. Konsentrer deg om venner når du er sammen med venner, se dem inn i øynene og lytt, legg fra deg pc, telefon og nettbrett om du kan, ihvertfall når dere prater sammen. Man rekker alt man vil, om man strukturerer dagene, du får tid til både telefon, nettbrett og gode samtaler med dine nærmeste om du planlegger for det.

Hjelp venner ut av sofaen
Dette gjelder like mye deg selv som dine venner og kolleger, gi dem et klapp på ryggen, fortell dem at du bryr deg. Er det noen som ikke har det helt greit så forsøk å strekk ut en hånd. Kombiner dette gjerne med fysisk aktivitet, Dag Otto mener mye kan kureres eller forbedres med fysisk aktivitet. Aktiviteten trenger ikke være mye, man kan godt begynne i det små, men det er så lurt å røre litt på seg, øke formen, jobbe med viljestyrken og forbedre selvfølelsen.

Tør å prøve
Til slutt så handler det om å komme seg ut av komfortsonen, det er viktig å prøve på ting man syntes er litt ubehagelig, strekke seg litt, prøve seg litt. Det skal ikke være veldig ubehagelig, men det skal innimellom være litt, tøye sine egne grenser ikke bare kjøre safe. Si til deg selv: «Ja, jeg skal gjøre dette. Ja, jeg skal ha en B på eksamen, jeg skal ta det vervet i studentforeningen. Jeg skal gå en god tur ihvertfall en gang i uken.»  Sett deg litt hårete mål, sett deg delmål og si det til deg selv, så både bevisstheten og underbevisstheten din er enige om retningen du faktisk ønsker å jobbe mot.

“Takk til linjeforeningen RIK for å ha ordnet besøket med Dag Otto Lauritzen.”

Del dette: